Thursday, March 09, 2006

Demi Pena

"Nun. Demi pena dan apa yang mereka tuliskan" [Al-Qalam: 1]

Al Qalam
Benarlah pena itu lebih persis dari mata pedang
Kebenaran pena terpancar di bawah lembayung wahyu dan akal
Pena menari dan terus menari
Pantas bak angin samudera menerjah lautan
Aku tidak betah menahan kebenaran pena
Ahhh! adakah salah diriku dianugerahi keistimewaan ini?
Ku yakini, segala-galanya ada hikmah yang tersirat
Hikmah penuh rahsia. Sir sir...

Al Qalam
Mengapa insan mudah melatah apabila diperingatkan?
Pena menusuk tajam menghiris kebatilan
Bukankah insan itu sendiri membawa erti "lupa"?
Tidak perlukah diingatkan dan diislahkan?
Mengapa berat mengakui kesalahan?
Mengapa pena dipersalahkan?
Mengapa, mengapa dan mengapa?
Jawapan itu ada padamu wahai insan sang pelupa

Al Qalam
Aku hanyalah insan yang dipertanggungjawabkan
Oleh Rabbul Izzah Pencipta setiap sesuatu
Jika kerana pena aku dimusuhi Insan
Jika kerana pena aku dipandang keji
Jika kerana pena aku dikira hebat
Jika kerana pena aku disumpah
Jika kerana pena aku hilang segala-galanya
Aku terima segalanya kerana aku punya misi dan visi

Al Qalam
Segala puji kehadrat Rabb' yang menghadirkan kekuatan
Tiadalah aku berniat lain kecuali MardhatiLlah
Ku fahami al-amr bil ma'ruf wa nahy anil munkar
Ku junjung kalimah terpuji disertai dengan amal
Perintah Quranik kugalas di atas bahuku
Kesaksianku bersama kalimah Tauhidik
La ilaha illa Llah, Muhammadun Rasululullah
Insan tauhidik berjiwa merdeka namun undur tidak sekali

Al Qalam
Ku dambakan insan-insan karamah melontarkan ilmu
Al Farabiy, Al Ghazaliy, Al Mawardiy, Al Qalqashandiy
Kalian insan hebat penuh barakat,
Pena-pena kalian mendidik jiwaku
Sungguhpun diriku insan biasa tiada istimewa
Al Ahkam Al Sultaniyah, Sifah al Qaid al Fa'al
Al-Tibr Al Masbuk fi Nasihat al-Muluk, Subh al-A'sha fi Sina'at al-Insha'
Subhanallah, pena kalian menggegarkan runtunan perasaan

Al Qalam
Saksikanlah diri ini
Pena Al Ghazaliy menyebutkan di dalam karyanya
Yang bernama Al-Tibr Al Masbuk fi Nasihat al-Muluk
Sedarilah bahawa prinsip keadilan harus ditegakkan,
Sedarilah bahawa jawatan yang disandang itu berat pikulannya
Sedarilah bahawa jangan sesekali berlaku zalim
Sedarilah bahawa harus bersikap penyayang terhadap rakyat
Sedarilah! Sedarilah! Sedarilah!

Al Qalam
Akan ku telusuri risalah Ilmu sedaya mampu
Misi pengilmuan dan pemurnian akan ku teruskan
seperti mana unggulnya kalimah IQRA'
Akan ku peringatkan diriku dan mereka yang lalai
Aku mengerti bahawa insan ini diciptakan dengan ruh dan jasad
Bukan tugas mudah untuk merombak transformasi ruhiyah
Daripada Jahiliyyah menjadi Khayra Ummah
Namun itulah tugasku, Moga dipermudahkan

Luahan rasa
Khairol Khalid Al-Keriani
Anjung Damai

No comments: