Wednesday, March 29, 2006

Jawapan Abu Saif tentang April Fool

Assalamualaikum WBT

Ana tak dapat nak ulas apa-apa isu yang tidak dapat diperjelaskan sumbernya. Sudah banyak kali berlaku, hal-hal seperti ini berakhir dengan imej yang memalukan umat Islam di mata non Muslim. Asalkan ada sahaja isu yang boleh menunjukkan kejahatan non Muslim terhadap umat Islam, kita menerimanya dengan mudah.

Ana masih ingat tentang penyebaran artikel sejarah April Fool tentang bagaimana umat Islam di Andalusia di’perkena’ oleh Kristian dan kejadian itu berlaku pada 1 April. Itulah asal usul April Fool. So barangsiapa yang merayakannya, maka bererti dia meraikan peristiwa umat Islam dibunuh selepas diperbodohkan oleh orang Kristian di Andalusia.

Apabila dianalisa, peristiwa tu tak pernah wujud, berlaku pelbagai penyelewengan sejarah dan kesimpulannya, mengarut. Tapi artikel ni popular di kalangan umat Islam sehingga yang timbul di mata dunia adalah:

“Umat Islam tak peduli sumber cerita, asalkan menguntungkan mereka, pasti laris diterima!”

Sebab itulah ana mengelakkan diri dari komen benda-benda macam ni.

Untuk sama macam Kristian, tak perlu sampai tunggu guna istilah mereka, cukup sekadar tingkah laku kita dalam beragama, sudah menjadikan kita ni banyak persamaan dengan budaya orang kristian dalam agama mereka.

Wallahu A’lam, wassalamualaikum wbt

ABU SAIF

No comments: