Friday, April 07, 2006

Kebaikan mendalami ilmu kalam

Oleh Mohd Zaidi Abdullah


Selaras dengan harapan melihat para pembaca di Malaysia membaca karya agung yang ditulis oleh tokoh penting, kali ini diperkenalkan sebuah karya penting yang ditulis oleh Imam al-Ash'ari yang berjudul Risalah fi Istihsan al-Khawd fi `Ilm al-Kalam (Risalah Tentang Kebaikan Mendalami Ilmu Kalam).

Tulisan ini amat penting dibaca kerana masyarakat Islam di Malaysia, Brunei, Singapura, Thailand dan Indonesia ialah pengikut Ahli sunah yang diterajui oleh dua tokoh penting iaitu Abul Hasan al-Ash'ari - (wafat 324H) dan Abu Mansur al-Maturidi (wafat 333H). Kedua-dua tokoh inilah yang mencetuskan pengkajian sifat dua puluh yang menjadi teras akidah yang diajar di surau dan masjid.

Pokok perbicaraan tulisan ini ialah mengkritik golongan yang menafikan ilmu kalam sebagai salah satu ilmu-ilmu Islam yang sah. Kini, para ulama salafi berani kembali mempertikai ilmu kalam sehingga ada yang berani mengatakan bahawa pengajian sifat dua puluh sesat, bidaah dan bukan ilmu orang Islam. Kepada golongan pengkritik ini, al-Ash'ari berhujah, ``Nabi s.a.w. juga tidak pernah mengatakan bahawa orang yang meneliti tentang perkara tersebut (yakni tentang pergerakan, diam, jisim, warna-warni, kejadian dan sifat-sifat Allah s.w.t.) dan membincangkannya akan tergolong dalam golongan yang bidaah dan sesat. Maka seharusnya pengkritik ilmu kalam yang bidaah dan sesat kerana kamu telah memperkatakan sesuatu yang tidak diperkatakan oleh Nabi s.a.w. dan kerana kamu telah menghukum sesat mereka yang tidak dihukum sesat oleh Nabi s.a.w.''

Menerusi tulisan ini, ilmu kalam yang dibawakan oleh golongan ahli sunah yang diterajui oleh al-Ash'ari dan Abu Mansur al-Maturidi sebenarnya mempunyai asas yang kukuh bagi membina sains Islam kerana membicarakan partikel asas (jauhar fard), jisim, jirim, alam akal, gerak dan seumpamanya. Perkara ini sebenarnya sering disentuh oleh pakar sains seperti Isaac Newton, Albert Einstein, Max Planck dan ramai lagi.

Orang Islam telah memperkukuhkan kajian tentang alam semesta sehingga alam ini dijadikan sebagai tanda wujudnya Allah s.w.t. kerana itulah yang diarahkan oleh al-Quran. Perkembangan ini juga menunjukkan orang mutakhir seperti Maurice Buccaile dan Harun Yahya hanya meneruskan usaha yang diperjuangkan oleh tokoh-tokoh Islam silam.

Cuma sebelum kita mengaitkan penemuan sains moden dengan ajaran Islam kenalah berhati-hati dan, dengan memiliki metode yang kukuh agar Islam tidak dipermainkan. Sesuatu penemuan itu perlu diketahui adakah ia bersifat hipotesis atau teori. Jadi, ulama kalam sebenarnya telah berjaya menetapkan asas penting sains Islam dari sudut pandang wahyu.

Justeru itu, peluang umat Islam di rantau ini yang kebanyakannya masih kuat berpegang dengan mazhab kalam ini harus memperkayakan lagi peluang ini. Dan, menjadikan sains moden yang sah pengujiannya serasi dengan budaya dan pemikiran umat di rantau ini. Akhirnya, sains (yang juga bermakna ilmu) dan teknologi dapat dipertingkatkan seiring dengan pengamalan ajaran Islam.

Karya yang diperkenalkan ini dapat pembaca lihat dalam Afkar: Jurnal Akidah & Pemikiran Islam, bilangan 4, terbitan Jabatan Akidah dan Pemikiran Akademi Islam, Universiti Malaya. Para pembaca tidak perlu risau kerana karya ini telah diterjemahkan oleh Mohd Radhi Ibrahim dan Rawiyah Mohd Junoh dalam bahasa Melayu.

Sekalipun karya ini dimuat dalam buku berbentuk jurnal ilmiah maka sewajarnya para pembaca umum umat Islam cuba mendekatinya kerana tulisan jurnal telah dinilai secara ilmiah dan bukan sembarangan. Jadi, isi kandungannya lebih dapat dipertanggungjawabkan. Selain penterjemahan risalah ini, terdapat juga kajian tentang istilah al-Din, kesufian menurut al-Ghazali, psikoterapi menurut Isfahani, mantik, konsep al-Raniri, prinsip perbankan Islam, konsep sejarah menurut al-Tabari dan falsafah menurut Abu al-Barakat al-Baghdadi.

No comments: