Thursday, December 22, 2005

Pengenalan Tasawuf Islami

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah, akhirnya penulis ketemu sedikit ruang masa untuk kita bersama-sama menyingkap tabir ilmu Allah yang luas ini InsyaAllah. Seperti yang penulis katakan sebelum ini, penulis berhasrat untuk mengupas satu cabang ilmu yang cukup besar yakni ilmu tasawuf islami. Adalah mustahil bagi penulis untuk menyimpulkan semua ilmu tasawuf dengan penulisan yang ringkas ini, tetapi sekurang-kurangnya kita mendapat sedikit manfaat dan kefahaman mengenai ilmu tasawuf ini.

Penulis sendiri masih “daun muda” dalam memahami tasawuf ini. Justeru itu penulis menggunakan 2 buku sebagai panduan untuk penulis menulis tentang pengenalan bagi tasawuf ini. Tasawuf Moden, karangan Prof Dr HAMKA dan Tujuan Hidup Para Sufi, oleh Muhammad Al Ghazali.

Perkataan Tasawuf sendiri sebenarnya telah menjadi pertikaian di kalangan ahli-ahli bahasa. Sesetengah berkata ianya diambil dari perkataan syifa’, yang bermaksud suci atau bersih. Sesetengah lagi mengatakan ianya berasal dari perkataan “shuf” yakni bulu binatang dek kerana orang yang menjalankan tasawuf ini suka memakai baju dari bulu binatang disebabkan mereka benci dengan pakaian indah-indah “orang dunia” ini. Menurut pendapat yang lain pula, tasawuf berasal dari perkataan “suffah” iaitu sahabat Nabi yang menyisihkan diri di satu tempat terpencil disamping Masjid Nabi. Kemudian pada akhir zaman ini, berlaku pula pertikaian yang mengatakan bahawa sebenarnya ia berasal dari bahasa yunani lama dan telah diarabkan. Asalnya “theosofie” yang bererti “ilmu ketuhanan” kemudian diarabkan dengan lidah arab sehingga berubah menjadi “tasawuf”.

Hatta dari mana sekalipun asal perkataan “tasawuf” itu, bagi penulis ianya hanya berlegar dari segi bahasa. Tak ubah seperti ungkapan “Islam Hadhari” atau “Hadharatul Islamiyyah”. Apa yang penting, ternyata yang dimaksudkan dengan kaum tasawuf, atau kaum sufi itu ialah mereka yang cuba membersihkan jiwa dan hati (tadzkiyatun nafs)

Di Tanah Melayu ini, apabila disebut kaum sufi ini, maka terbitlah dalam ingatan kita akan ajaran tarekat seperti tarekat Naqsyabandiyah, Syaziliyah, Samaniyah dan lain-lain lagi. Tasawuf adalah salah satu aliran falsafah dalam Islam. Tasawuf bukanlah agama melainkan suatu ikhtiar yang setengahnya diizinkan oleh agama, dan setengahnya secara tidak sengaja telah tergelincir daripada jalan Islam yang lurus.

Ibnu Khaldun berkata, “Tasawuf itu adalah semacam ilmu syariah yang timbul kemudian di dalam agama. Asalnya ialah bertekun di dalam beribadah dan memutuskan pertalian dengan segala selain Allah, hanya mengadap Allah semata. Berpaling dari godaan dunia serta membenci perkara yang memperdaya orang ramai, kelazatan harta benda dan kemegahan. Dan menyendiri menuju jalan Tuhan dalam khalwat dan ibadah.”

Syaikh Junaid Al-Baghdadi berkata, “Tasawuf adalah keluar dari sifat tercela dan masuk ke dalam sifat terpuji.”

Bermulanya gerakan tasawuf secara aktif ketika Islam berada di ambang kegemilangan. Pada ketika aliran Muktazilah telah meresap masuk di dalam dunia pemikiran Islam. Muncul pelbagai falsafah dan pemikiran-pemikiran baru. Maka ketika itu berkembanglah aliran tasawuf.

Kemajuan ketika itu telah membuatkan umat Islam diulit mimpi. Kekayaan berbondong-bondong, kehidupan megah, sehingga mahar Al-Ma’mum kepada Bauran anak wazirnya sehaja lebih sejuta dinar. Majlis-majlis ilmu yang telah bertukar menjadi tempat ulama-ulama mempertikaikan perkara furu’, sehingga menimbulkan sengketa dan perbalahan yang tiada berkesudahan.

Maka tentu saja timbul golongan yang amat jemu dengan perkara sebegini. Merekalah golongan sufi yang menjauhkan diri dari tipu daya dunia ini. Tetapi sayangnya, ada sesetengah golongan sufi ini yang pada asalnya bertujuan murni, tetapi akhirnya menempuh jalan sesat. Mereka mahu memerangi hawa nafsu dan syaitan, tetapi terkadang mereka menempuh jalan yang tidak digariskan oleh agama. Terkadang mereka mengharamkan sendiri barang yang dihalalkan oleh Tuhan. Bahkan ada yang tidak mahu lagi mencari rezeki, menyumpahi harta, membelakangkan urusan dunia, dan membenci kerajaan.

Sedangkan Allah telah mengingatkan kita di dalam Al Quran yang bermaksud, “Katakanlah Muhammad, siapakah yang berani mengharamkan perhiasan Allah yang dikeluarkan-Nya untuk hamba-Nya. Dan siapakah yang menolak rezeki yang baik-baik?” (Al-A’raf: 32)

Tidak ada salahnya menjadi kaya tetapi di dalam masa yang sama memiliki tasawuf yang tinggi. Bukankah kemiskinan itu akan memberi impak yang lebih dasyat?

Sesungguhnya kemiskinan itu akan membawa kepada kekufuran (Hadith riwayat Abu Na’im dan Al-Baihaqi)

Sejarah membuktikan, bagaimana ketika tentera Monggol menceroboh masuk ke dalam negara Islam, tidak ada lagi senjata yang ampuh yang dapat menangkis, sebab kekuatan Islam telah luntur kerana perbuatan ummatnya sendiri.

Sebahagiannya menjadi budak harta, yang lebih sayangkan hartanya dari agamanya. Sebahagian menjadi budak fikah, bergaduh bertegang leher hanya kerana memperkatakan tentang apakah batal wudu’ jika darah melekat pada baju!!!

Dan ada pula yang karam dengan pakaian sufinya, tidak peduli apa-apa lagi kerana berasa ‘lazat’ di dalam kesunyian tasawuf itu. Tasawuf sedemikian bukanlah dari ajaran Islam. Zuhud yang melemahkan bukanlah dari ajaran Islam. Semangat Islam adalah Ruh Jihad. Semangat berkorban, bekerja, bukan bermalas-malas dan tidak berdaya.

Berlumba-lumbalah dalam mencari kebaikan dunia dan akhirat. Sayid Rasyid Ridha berkata, “Sehingga mencari pertikaian faham di antara ulama antara manakah lebih utama di sisi Allah, seorang kaya yang bersyukur, atau seorang fakir yang sabar.”

Jika kita berdasarkan pengertian tasawuf Syaikh Junaid Al-Baghdadi tadi, maka jelas kepada kita bahawa semua salafus soleh boleh dikategorikan juga sebagai “sufi”. Jika mereka memiliki kekayaan, tidaklah kekayaan itu melekat di hatinya, hatta jika harta itu tiada sekalipun, tiada terkesan di hatinya. Mereka tidak perlu bernama sufi, fikih, atau bernama Malik (raja) sekalipun, kerana tidak ada yang lebih mulia daripada gelaran sahabat Rasulullah.

Jangan sesekali menyalah tafsirkan tasawuf itu mengikut rentak nafsu kita sendiri. Lihatlah Syeikh Akbar Muhyiddin Ibnu Arabi yang dengan berani menulis surat kepada Malik Kamil (Seorang Raja Muslim) ketika sang raja tidak tampil menolak serangan kaum Salib. Kata beliau, “Engkau pengecut!! Ayuh bangkit ke medan jihad atau kami akan memerangi engkau seperti memerangi mereka.”

Juga Syeikh Izzuddin Ibnu Abdissalam, seorang ulama besar, ahli tasawuf yang agung, memfatwakan bahawa wajib menangkap raja Mamalik sebab mereka berlaku khianat kepada kaum muslimin dan rakyat mereka.

Dan juga Al Imam Hujjatul Islam Al-Ghazali yang telah menulis surat kepada Raja Muslim dari Maghribi, Yusuf Ibnu Tasyfin yang berbunyi, “Pilihlah satu di antara dua, memanggul senjata untuk menyelamatkan saudara-saudaramu di Andalusia, atau engkau turun tahta untuk diserahkan kepada orang lain yang sanggup memenuhi kewajipan itu.”

Nah lihatlah ketegasan dan semangat juang ulama tasawuf agung seperti yang telah penulis catatkan di atas. Ahli tasawuf bukanlah hanya mengasingkan diri demi bertaqarrub kepada Allah, tetapi harus juga berjuang apabila telah tiba keperluan jihad.

Ibnu Taimiyyah yang penulis anggap sebagai pembawa gerakan Salafiyyah juga telah memberi pandangan yang seimbang dan komprehensif mengenai aliran tasawuf ini. Ibnu Taimiyyah melihat tasawuf merangkumi unsur pemikiran, kerohanian dan akhlak. Sikap Ibnu Taimiyyah itu boleh penulis gambarkan sebagai sikap wasat (sederhana) dan adil dalam menimbal perkara tasawuf ini. Ibnu Taimiyyah juga telah membicarakan secara khusus mengenai tasawuf yang dinamakan sebagai “amalan hati”.

Terangkum bersamanya akhlak tasawuf seperti

- Cinta kepada Allah dan Rasul-Nya

- Tawakkal

- Ikhlas

- Syukra

- Sabr

- Khauf (Takut kepada Allah)

- Raja’(Berharap kepada Allah)

Sebenarnya terdapat banyak lagi akhlak tasawuf Islam ini. Pada penulis ianya amat luas dan tidak terkapai dalam tulisan ringkas ini. Terdapat 49 sifat akhlak sufi yang dihuraikan dalam buku Muhammad Al Ghazali. Begitu juga dengan Professor HAMKA yang membicarakan sifat Qanaah dan Tawakkal secara mendalam.

Penulis merasakan penerangan di atas sudah cukup sebagai pengenalan kepada Tasawuf Islami ini. Walaubagaimanapun ianya hanyalah percambahan ilmu yang begitu banyak ruang pembaikan boleh dilakukan.

Sekian, buat kali ini..

Wassalamualaikum

Khairol Al-Keriani
Anjung Damai

2 comments:

Dz said...

alangkah baiknya kalau pernyataan para sufi tersebut disertakan referensi / sumber aslinya yang lengkap(Pengarang, judul buku, tempat & tahun penerbitan, halaman)

Pandi said...

@ agus
saya rasa muhammad khairul khalis sudah menyertakan sumber hanya saja kurang lengkap
[...]2 buku sebagai panduan untuk penulis menulis tentang pengenalan bagi tasawuf ini. Tasawuf Moden, karangan Prof Dr HAMKA dan Tujuan Hidup Para Sufi, oleh Muhammad Al Ghazali.[...]
terimakasih mudah mudahan sahabat muhammad terus menulis.