Wednesday, December 28, 2005

Program Desa Tercinta pertingkat jati diri

DEWASA kini kelihatan ramai golongan mahasiswa mulai lupa nilai kemanusiaan yang sepatutnya tersimpul kemas dalam jiwa sanubari mereka. Ramai yang leka dan hanya tahu bersuka-suka serta berpeleseran kosong semata-mata.

Perkara yang sepatutnya menjadi keutamaan dikemudiankan atas alasan ‘masa masih panjang’ dan ‘bukan tanggungjawab aku’. Sedangkan mereka tidak menyedari bahawa mereka adalah suara masa depan yang menjadi tunggak negara.

Justeru atas kesedaran itu, Bahagian Hal Ehwal Pelajar dan Sukan (STAD), Universiti Multimedia (MMU), Kampus Melaka menganjurkan satu program berbentuk khidmat siswa iaitu program Desa Tercinta.

Program akan dirasmikan oleh Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob ini adalah usaha bagi merapatkan jurang antara pelajar dan penduduk kampung setempat.

MMU memilih Mentakab, Pahang sebagai lokasi ideal pada kali ini. Di antara pengisian dalam program ini adalah ‘Program Anak Angkat’ dan pelajar akan ditempatkan bersama keluarga angkat mereka untuk merasai sendiri bagaimana kehidupan sebenar di desa.

Program ini akan berlangsung selama tujuh hari bermula 23 Januari hingga 29 Januari depan. Presiden Universiti, Profesor Datuk Dr Ghauth Jasmon juga akan meluangkan masa bagi menjayakan program ini.

Sesungguhnya aktiviti sihat membawa signifikan besar kepada negara dan pembangunan nilai insan khususnya. Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sering mengingatkan mengenai kepentingan nilai ‘Modal Insan’.

Inilah yang mahu dipupuk oleh pihak universiti agar belia tidak hanya berjaya dari segi akademik tetapi juga matang dari segi sahsiahnya.

KHAIROL KHALID,

Universiti Multimedia,
Kampus Melaka.

Berita Harian, Surat Pembaca-28/12/2005

1 comment:

Siti Zainal said...

tq for d'article (^o~)