Thursday, September 22, 2005

Berbeda pendapat

Assalamualaikumwarahmatullah

Sepintas lalu terdetik jiwa ini untuk menghuraikan permasalahan umat yang semakin membarah dan kian membeku di dalam benak jiwa umat mutahir ini.

Bergelojak jiwa reformis-reformis Islam yang semakin mual dan mungkin saja hampir memuntahkan kemarahan mereka terhadap persepsi songsang yang telah disalahertikan oleh golongan-golongan wu’adz dan qussas.

Ada suara-suara lalat yang berterbangan dan menyatakan bahawa kita tidak perlu berdebat/ berbeda pendapat/ berijtihad/ berkhilaf kerana segala perbuatan ini dikatakan sebagai perbuatan yang “JAHIL”. Lemparan kata ini mengejutkan dunia aliran pemikiran dan tertanya-tanya jiwa yang merdeka ini adakah tuduhan ini benar!!!!!!

Benarkah perdebatan itu bersifat jahil di dalam Islam?

Sejauh manakah yang dikatakan jahil itu di dalam sesuatu perdebatan di dalam uruf masyarakat budaya kita?

Persoalan ini sebenarnya membawa kita kembali kepada Islam yang sebenar. Inginku bertanya kepada netter sekalian apakah sifat Islam itu sebenarnya? Jika kita tidak punya kebebasan bersuara dan mengemukakan hujah apakah bezanya kita dengan komunis yang mengamalkan corak pemerintahan DIKTATOR.

Sudah tentu tidak wahai sahabatku…Islam adalah agama yang mengamalkan konsep kebebasan bersuara dan meraikan perbedaan pandangan. Al Quran menyarankan musyawarah, “wa syawirhum fi’l amri (Ali Imran:159), sebagai prinsip yang khusus dalam mencernakan keputusan.. Malah “Syura” harus menjadi budaya organisasi, “wa amruhum syura baynahum” (Asy-Syura:38)

Budaya kerja Islam adalah “participatif” dan “konsultatif” dan kesepakatan (consensus) merupakan corak menjana keputusan dalam merangka tindakan dan gerakerja untuk berdayamaju dan berdayatahan.

Mana mungkin kita boleh bersifat “participatif” jika diharamkan perbedaan pendapat antara kita. Jika tidak melalui proses perdebatan dan kebebasan bersuara maka adalah MUSTAHIL kita mampu memperoleh hasil yang jitu dan mapan.

Sejarah telah membuktikan kita bagaimana kisah ratu balqis dan Nabi Allah Sulaiman.

Berkata dia (Balqis): "Hai para pembesar berilah aku pertimbangan dalam urusanku (ini) aku tidak pernah memutuskan sesuatu persoalan sebelum kamu berada dalam majlis(ku)."
(An Naml: 32)

Mereka menjawab: "Kita adalah orang-orang yang memiliki kekuatan dan (juga) memiliki keberanian yang sangat (dalam peperangan), dan keputusan berada ditanganmu: maka pertimbangkanlah apa yang akan kamu perintahkan." (An Naml:33)

Nah kita melihat apakah maksud tersirat dari kisah ini. Jika kita tidak mampu untuk berdebat dan berbeda pandangan, maka apakah bedanya kita dengan pembesar ratu Balqis? Adakah netter tidak tahu berfikir?

Apabila Balqis bertanya, maka pada ketika itu para perbesarnya hanya menyerahkan keputusan bulat bulat kepada Ratu Balqis. Tanpa ada musyawwarah dan perbincangan secara konkrit. Budaya menjadi “pak turut” ini telah dinukilkan oleh Al-Quran lebih 1400 tahun yang lalu. Dan sejarah ini berulang tanpa manusia mahu mengambil pengiktibaran dari sejarah ini. Malah menuduh sesiapa yang berdebat mengenai sesuatu permasalahan sebagai manusia yang “JAHIL”. Manusia-manusia seperti ini adalah manusia yang tidak menghayati hikmah Al Quran. Malah tuduhan yang sinis ini amat berbahaya bagi sesiapa yang tidak mampu berfikir secara holistik (kamilah).

Tanpa ada proses perdebatan dan perbedaan di dalam satu perkara, tidak akan wujud “wahdatul-fikr” (kesatuan visi) dan “wahdatul-amal” (kesatuan kerja). Jika kedua perkara ini tidak dapat digapai, maka pasti selama-lamanya umat Islam akan berada di takuk lama dan tidak akan mampu mendepani cabaran mendatang.

'Sesiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mencegahnya dengan tangan, kalau tidak mampu, dengan lidah, kalau tidak mampu, dengan hati, yang

demikian itu (cegah dengan rasa benci di hati) adalah selemah-lemah iman.' (Riwayat Muslim daripada Abu Sa`id al-Khudri)

Acapkali kita dilontarkan dengan matan hadith di atas, tetapi adakah kita menghayatinya?

Mencegah dengan lidah sudah pasti tidak akan dapat lari dengan perdebatan. Ulama-ulama khalaf malah ulama mazhab yang 4 juga tidak dapat lari dengan perbedaan pendapat.

pakah kita lebih hebat dari ulama’ muktabar ini sehinggakan lidah kita begitu rakus menghukum orang yang berdebat itu adalah manusia yang “JAHIL”. Begitu lancang mulut kita berkata-berkata sehingga tidak memikirkannya terlebih dahulu..

Kita kadang-kadang bercerita berkenaan dengan kefahaman yang berbeda-beda antara empat orang buta akan apakah ianya gajah setelah mereka merasai dengan tangan bahagian-bahagian gajah yang berlainan itu. Tetapi sebenarnya antara orang yang celik sekalipun terdapat pendapat dan persepsi yang berbeda-beda akan apa sahaja yang mereka lihat.

Zaman menyekat kebebasan dan pengabdian telah lama pupus. Sekarang adalah masanya untuk kita berganding bahu untuk kita menyerlahkan potensi pembaharuan yang murni menjelang kehadiran cabaran yang pelbagai. Miskinnya manusia bukan kerna harta, tetapi miskinnya manusia kerna kongkongan minda.

Buat para netter yang berani membuka wacana pemikiran dan menerjah dunia ijtihadi berlandaskan kupasan ilmu tauhidik, maka ku alu-alukan kalian dengan puisiku ini,

Bunga Seroja di dalam pagar ,
Kembang mewangi semerbak sunyi ,
Dengan helah pencak pendekar ,
Takkan tergugat pahlawan sejati ,

Wassalamualaikumwarahmatullah

No comments: