Wednesday, September 21, 2005

Kursus Asas Kesukarelawanan

Pada 17 September yang lalu, telah diadakan Kursus Asas Kesukarelawanan. Dikendalikan oleh Saudara Jufitri Joha selaku koordinator Grup Pengkaji Tamadun Dunia (GPTD). Bermula dari 9.30 pagi hingga ke 1.30 petang.

Dimulakan dengan perasmian oleh En. Shirajuddin Sirat, pengurus Global Peace Malaysia (GPM).


En Shirajuddin telah menekankan kepentingan niat dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Perlu ada keikhlasan dan ketekunan didasari oleh 3 elemen penting iaitu,

A- Apa
K-Kenapa
B-Bagaimana

Kemudian diteruskan oleh Mejar (B) Azlan Mohammad Sharif yang menerangkan secara global berkenaan dengan ciri-ciri seorang sukarelawan. Beliau juga menceritakan secara ringkas mengenai pengalamannya semasa berada di kawasan bergolak seperti Palestin.



Setelah itu, ditunjukkan tayangan video Palestin kepada kami.

Selepas rehat, sesi diteruskan lagi dengan tayangan video jurnal perjalanan saudara Helmi dan rakannya ke Laos dengan menaiki keretapi.



Kemudian, apabila sesi video tamat, bengkel diteruskan lagi dengan penerangan secara mendalam oleh Saudara Jufitri Joha mengenai dengan objektif dan tatakerja GPTD.



Juga bersama-sama dinyatakan pencapaian GPTD setakat ini dan pelan tindakan yang telah dilaksanakan untuk membawa rahmat sarwa alam.

Setelah itu diadakan sedikit perbincangan dari hati ke hati kepada setiap peserta baru. Apa kecenderungan mereka dan ke mana mahu mereka tuju.



Kursus tamat dan semua peserta dijemput untuk makan tengahari.

No comments: