Tuesday, September 27, 2005

Tumbangnya Abbasiyyah

Kerajaan Abbasiyyah yang berpusat di Baghdad itu, telah berlangsung selama 500 tahun, yang merupakan satu ketamadunan yang hebat dan kemajuan yang sangat agung. Monggol merupakan satu kabilah yang hidup sekitar 800 tahun di negara yang bersebelahan dengan China. Negara mereka berbatu batan dan angin bertiup kencang.. udaranya sejuk.. dan musim sejuk mereka terlalu dingin serta terlalu panjang sehingga sampai tahap -58 darjah bawah paras beku.. ini bermakna lebih sejuk daripada peti ais. Mereka memakan haiwan, kuda, anjing, tikus, ular dan bangkai.. Mereka menyembelih musuh mereka ketika dalam peperangan, memakan dan meminum darah mereka… Pernah satu ketika mereka berperang di negara China. Mereka kehabisan makanan sedangkan mereka dalam kelaparan.. Apa yang mereka lakukan..?

Mereka menyembelih salah seorang daripada mereka dan meminum darahnya.. Ini satu perkara yang tidak pernah dilakukan oleh binatang sendiri….. Cubalah bayangkan…!!

Tentera Monggol ini adalah penyerang yang kuat.. sehingga salah seorang daripada mereka mampu menyatukan bangsa mereka dan menubuhkan kerajaan Monggol dan menamakan dirinya sebagai Gengkhis Khan (Penakluk dunia) dan memulakan kerajaannya. Mereka melepasi tembok China yang besar dan terus menyerang empayar China sehinggalah berlaku peperangan yang menakutkan. Tentera Monggol memperolehi kemenangan dan Gengkhis Khan terus memperluaskan lagi wilayahnya.. Ia bergerak bersama tenteranya dan mendapat kemenangan terhadap musuh serta membunuh sesiapa sahaja yang berada di hadapan mereka .., menyembelih penduduk…, membakar negeri dan menghancurkan bandar bandar..

Tentera Monggol membunuh lebih dari 70 ribu orang wanita, kaum lelaki dan kanak kanak. Menghalau mereka keluar daripada kampung halaman dan mengikat mereka dengan tali yang panjang ke belakang dan membunuhnya beramai ramai. Di kota yang lain pula mereka membunuh hampir setengah juta penduduk sehinggakan kucing dan anjing.

KERAJAAN MONGGOL DAN KERAJAAN ABBASIYYAH.

Gengkhis Khan mati setelah ia membentuk satu empayar yang luas. Kerajaan ini diteruskan oleh pemerintah yang lain. Tentera Monggol terus meluaskan wilayahnya, menyerang negeri lain, menghancurkan bandar-bandar dan membunuh sesiapa sahaja yang menghadangnya. Menyusup masuk ke negara China, Afghanistan, Pakistan, Iran dan Turki dan banyak kawasan di Rusia dan Eropah..

Tentera Monggol sampai ke sempadan kerajaan Abbasiyyah di Iraq dan terus menyerangnya. Mereka sampai ke ibu negara Baghdad dan mengepungnya.. Mereka dapat menawan Baghdad, membunuh khalifah dan penduduk Baghdad sekitar satu juta orang..

Pembunuhan dan pembakaran berterusan sekitar 40 hari.. dan darah ratusan ribu penduduk Baghdad mengalir membasahi bumi.. Memenuhi bumi dan jalan, mengalir ke sungai Dajlah sehingga menjadikan airnya menjadi warna merah.. Baghdad ketika itu adalah ibu negara dunia Islam yang kaya dengan kesenian dan keilmuan.

Tetapi penyembelihan tentera Monggol ini telah membakar istana, masjid-masjid buku-buku serta kitab kitab.., memusnahkan segala bentuk fenomena ketamadunan dan peradaban. Orang-orang tua, kaum wanita dan kanak kanak keluar memegang al-quran di tangan mereka, meminta belas kasihan daripada tentera Monggol tetapi tentera ini terus meratah mereka dan mati bi bawah tapak kaki kuda tentera Monggol. Mereka terus mara.. Ketika Monggol menyerang kerajaan Abbasiyyah segenap penjuru dunia ketakutan. Banyak pemerintah yang menyerah kepada tentera tanpa sebarang peperangan..kebanyakan pemerintah dan penguasa Islam melarikan diri ke Mesir..

Tentera Monggol mula beralih ke Syam, menyerang bandar Halab dan mengepungnya. Mereka masuk dengan ganas serta membunuh ribuan penduduknya.. Pembunuhan dan pemusnahan berterusan selama tujuh hari. Seterusnya tentera Monggol menyerang Damsyik dan menawannya. Mereka memusnahkan rumah-rumah dan kedai kedai, serta menyalakan api di istana dan masjid, membunuh kaum wanita, lelaki dan kanak-kanak. Tentera Monggol menawan bandar Damsyik yang selebihnya, sehingga sampai ke Ghazzah berhampiran dengan sempadan Mesir. Akhirnya.. mereka sampai ke Mesir..

Kita sekarang berada di Mesir, pada zaman pemerintahan kerajaan Mamalik kira kira 750 tahun dahulu.. dan pemerintah Mesir pada ketika itu ialah Sultah Qutuz.. Pemerintah Monggol bernama Hulaku. Hulaku mula melihat ke arah negara Mesir dan ingin menawannya.. Dia memberi amaran kepada sultan Mesir..

Amarannya adalah seperti berikut : [ Dari raja segala raja di timur dan barat, pemimpin yang maha agung, kepada raja Muzafar Qutuz, semua pemerintah negaranya serta penduduk negara Mesir..Kamu telah mendengar bahawa kami membuka negara, kami telah membunuh semua para hamba. Kamu hendaklah melarikan diri, kamu tidak akan terselamat dari mata pedang kami. Kuda-kuda kami amat pantas, dan anak panah kami sangat tepat dan mata pedang kami seperti kilat, jiwa kami seperti gunung dan bilangan kami ibarat pasir. Sesiapa yang ingin memerangi kami akan menyesal dan sesiapa yang menharapkan jaminan kami akan selamat..]

Hulaku menulis surat amaran ini untuk mengugut sultan Mesir agar menyerah. Mereka mengirim amaran ini melalui empat orang utusan mereka. Pemerintah Mesir bersidang membincangkan tentang perkara ini. Mereka memutuskan untuk menolak amaran sultan Monggol ini dan membunuh utusannya kerana mereka menghina Mesir. Kepala mereka digantung di pintu Zuwailah..

Ini bermakna pengisytiharan perang antara Mesir dan Monggol, dan ini antara cabaran yang paling besar dihadapi oleh sultan Mesir. Pada ketika itu tentera barisan hadapan Mesir telah berada di sempadan timur.. Sultan Mesir mengarahkan salah seorang menterinya yang bernama Baybers agar memimpin tentera hadapan menuju sempadan.

Tenteranya Islam keluar meninggalkan kota Kaherah dengan iringan paluan gendang serta tiupan trompet, dengan semangat yang membakar. Tentera Mesir berjalan di bahagian pantai lautan menuju ke timur.. Sultan Qutuz melakukan tipu daya yang sangat bijaksana. Beliau menyembunyikan tenteranya pada pokok-pokok yang berhampiran dengan perkampungan yang bernama Ain Jalut.

Beliau mengatur perancangan tentera pejalan kakinya untuk berhadapan dengan tentera Monggol yang boleh menyekat pergerakan tentera berkuda Monggol dan mengganggu kepantasan kuda mereka yang akhirnya mereka menjadi kucar kacir.Tiba-tiba tentera berkuda Mesir membuat serangan terhadap barisan tentera Monggol yang sedang kelam kabut. Sultan Bebres melakukan beberapa perancangan:

Sekiranya serangan tentera Monggol terlalu kuat terhadap tentera pejalan kaki, maka tentera Islam Mesir hendaklah berpura pura kalah dan berundur.. Membiarkan satu ruangan di tengah-tengah tentera agar tentera mereka memasukinya. Secara tiba-tiba tentera Mesir kembali membuat serangan. Sebahagian membuat serangan daripada sebelah kanan manakala sebahagaian lagi membuat serang daripada sebelah kiri, lalu mereka terperangkap di bahagian tengah.

Pada hari berikutnya, Jumaat, di bulan Ramadhan tentera Islam bertempur dengan tentera Monggol yang gagah perkasa itu, di suatu pertarungan yang agak sengit. Pertarungan semakin rancak dan barisan musuh semakin kelam-kabut. Sultan Mesir berteriak : Demi Agama Islam, lalu baginda mencabut tengkoloknya dan melemparkannya ke atas tanah dan terjun ke medan pertarungan.. Allah membantu hamba-Nya yang mukmin pada bulan Ramadhan 658 Hijrah bersamaan 1260 September.. dengan memberi kemenangan besar iaitu Ain Jalut. Tempat inilah yang telah mengubah sejarah. Tentera Monggol melutut kepada Islam dan negara yang lain. Tentera Islam terus menyerang saki-baki tentera Monggol sehinggalah berjaya menghalau mereka keluar daripada Palestin dan Syria..

Baybers memimpin tentera Mesir sehingga sampai ke Ghazzah dan memperolehi kemenangan serta menawan bandar Ghazzah. Inilah pertama kali tentera Monggol berjaya dikalahkan.

No comments: